WYBIERZ SALON:

Prawidłowa ilość tkanki tłuszczowej w organizmie - poznaj obowiązujące normy

tkanka tłuszczowaWbrew pozorom tkanka tłuszczowa nie jest jedynie niepotrzebnym balastem, wpływającym na estetykę sylwetki. To ważny składnik naszego organizmu, który pełni istotne funkcje. Bierze udział w procesach metabolicznych, wydziela biologicznie czynne substancje, które stymulują pracę układu odpornościowego. Ponadto ma właściwości termoizolacyjne, dzięki czemu chroni nas przed utratą ciepła w niskich temperaturach. Tkanka tłuszczowa jest ważna, jednak kluczową kwestią jest jej poziom w naszym organizmie. Poznajmy więc obowiązujące normy.

Poziom tkanki tłuszczowej – różnice

Normy zawartości tkanki tłuszczowej są różne dla kobiet i mężczyzn, zmieniają się też w zależności od wieku. Kobiety w składzie ciała mają więcej tłuszczu (od 5% do 8%) niż mężczyźni. Pełni on rolę magazynu energii na czas porodu, ciąży czy karmienia piersią. Jest też niezbędny dla zachowania równowagi hormonalnej (hormony są pochodzenia lipidowego). Wraz z wiekiem zwiększa się ilość tkanki tłuszczowej, a przy tym dochodzi do utraty masy mięśniowej – szczególnie w okresie menopauzy i andropauzy.

Prawidłowy poziom tkanki tłuszczowej u mężczyzn

Wiek
  20-29 30-39 40-49 50-59 >60
Niski <13 <14 <16 <17 <18
Optymalny 14-20 15-21 17-23 18-24 19-25
Umiarkowany 21-23 22-24 24-26 25-27 26-28
Wysoki (otyłość) >23 >24 >26 >27 >28

 

Prawidłowy poziom tkanki tłuszczowej u kobiet

Wiek
  20-29 30-39 40-49 50-59 >60
Niski <19 <20 <21 <22 <23
Optymalny 20-28 21-29 22-30 23-31 24-32
Umiarkowany 29-31 30-32 31-33 32-34 33-35
Wysoki (otyłość) >31 >32 >33 >34 >35

 

Normy poziomu tkanki tłuszczowej u sportowców

Średnia zawartość tkanki tłuszczowej jest inna u osób aktywnych, profesjonalnych sportowców i osób prowadzących siedzący tryb życia. Przykładowo mężczyźni uprawiający kolarstwo mają średnio 6-10% tkanki tłuszczowej, kobiety zaś 12-16%, biegacze długodystansowi ok.7,3%, a biegaczki 12,4%, pływacy 10-12%, pływaczki 19-21%. Wśród profesjonalnych sportowców bardzo często dochodzi do wahań wagi i zawartości tkanki tłuszczowej w zależności od tego czy znajdują się w okresie treningowym czy sezonie startowym.

Za dużo, za mało?

Określona ilość tkanki tłuszczowej jest niezbędna do życia i zachowania zdrowia. Niebezpieczny jest zarówno jej wysoki, jak i zbyt niski poziom. Jak podaje WHO otyłość zwiększa ryzyko rozwoju wielu poważnych schorzeń takich jak:

  • cukrzyca insulinoniezależna, 
  • choroba wieńcowa, 
  • nadciśnienie tętnicze, 
  • udary mózgu, 
  • choroby pęcherzyka żółciowego 
  • niektóre rodzaje raka.

Zbyt niski poziom tkanki tłuszczowej skutkuje obniżeniem libido, spadkiem poziomu testosteronu oraz zmniejszeniem ilości wytwarzanej spermy u mężczyzn. Zagrożenia związane ze zbyt małą zawartością tłuszczu u kobiet to brak równowagi hormonalnej, brak miesiączki oraz zmniejszenie płodności i utrata masy kostnej, która jest spowodowana niskim poziomem estrogenu.

Jak zmierzyć poziom tkanki tłuszczowej?

By ustalić procentową zawartość tkanki tłuszczowej w organizmie najlepiej udać się do specjalisty np. dietetyka. Jedną z powszechnie stosowanych metod jest bioimpedancja elektryczna, która pozwala na określenie ilości wody, tkanki tłuszczowej i mięśniowej w ciele. Dietetycy i trenerzy personalni często stosują także fałdomierze, którymi mierzą fałdy skórne w określonych miejscach.

U mężczyzn są to: klatka piersiowa, brzuch oraz udo, natomiast u kobiet triceps, biodro, brzuch i udo. Następnie obliczają wyniki za pomocą specjalnego wzoru lub kalkulatora.

Poziom tkanki tłuszczowej warto regularnie kontrolować, szczególnie wtedy, kiedy jesteśmy na diecie. Pozwoli to nam na realną ocenę efektów, których często nie odzwierciedla zwykła waga łazienkowa, a także nie potrafimy ich ocenić gołym okiem.

Źródła:
http://www.who.un.org.pl/aktualnosci.php?news=92

Oceń artykuł

Średnia ocen 4.6/5, ilość głosów 15

Powiązane artykuły

Modelowanie sylwetki w domu czy w gabinecie kosmetycznym? Przydatne ćwiczenia i zabiegi medycyny estetycznej

Płaski brzuch, wąska talia, krągłe pośladki i jędrne uda – w idealnym świecie ma je każda z nas. Tymczasem rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej – cellulit, wałeczki i fałdki, z którymi walczymy wszelkimi możliwymi sposobami.

Skuteczna redukcja tkanki tłuszczowej poprzez dietę i ćwiczenia. 6 najlepszych sposobów

Ile razy zaczynałaś dietę i po kilku dniach kończyłaś zniechęcona? Demotywujący brak efektów pomimo intensywnych ćwiczeń i życia na przysłowiowym listku sałaty – która z nas tego nie zna.

Terapia antycellulitowa 14 dni - prosty poradnik na gładką skórę poprzez kriolipolizę i lifting

Wszystkie kobiety pragną gładkiej, pięknie wyglądającej skóry. Dbają o nią zatem wszelkimi możliwymi sposobami. I to zarówno zewnętrznie jak i od wewnątrz, poprzez odpowiednie odżywianie i suplementację.


Wszystkie treści zamieszczone w serwisie objęte są prawem autorskim i nie mogą być powielane ani rozpowszechniane lub rozpowszechniane dalej w jakiejkolwiek formie (elektronicznej i mechanicznej), w tym udostępniane w Internecie - bez zgody pisemnej Laser DeLux. Wykorzystanie treści w sposób niepożądany grozi konsekwencjami prawnymi. Strona internetowa Laser DeLux ma charakter edukacyjny, połączony z przedstawieniem oferty i usług. Zespół Laser DeLux dokłada wszelkich starań, by prezentowane treści miały jak największą wartość informacyjną. Redakcja nie ponosi jednak odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych w serwisie, który nie prowadzi działalności lekarskiej w postaci udzielania świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej. Zalecamy, by przed podjęciem wszelkiego rodzaju działań skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą.